Vorm, vrolijkheid, vrijheid

Dit halssieraad van Marion Herbst uit 1986 is een prachtig, kleurrijk ‘tijdschrift’ dat toont hoe Herbst op zoek was naar een nieuwe beeldtaal, ander materiaalgebruik en een verfrissend idoom. In een periode die gedomineerd werd door de strakke, geometrische vormen van Gijs Bakker en Emmy van Leersum.

Herbst verzette zich tegen dat wat ze duidde als ‘Hollands glad’ en vormde met Onno Boekhoudt, Françoise van den Bosch, Karel Niehorster en Berend Peter de BOE groep. Deze Bond van Oproerige Edelsmeden was in korte tijd beroemd en berucht bij collega’s en het publiek. Naast het verzet tegen het dogmatische van het Hollands Glad geeft Herbst met dit werk een kleurrijke, humoristische invulling aan de behoefte aan meer vrijheid, vrolijkheid en inhoudelijkheid en toont tegelijkertijd de veranderende opvatting over het sieraad.

Het collier bestaat uit twee banaanvormen van papier-maché en is beplakt met poëzieplaatjes. De uiteinden zijn omwikkeld met een groen lint dat de twee vormen verbindt tot collier.