Pronkstukken schitteren in de Museumweek commercial!
18 april 2020

Pronkstukken schitteren in de Museumweek commercial!

De Museumweek commercial staat live en daarin wordt niet alleen meer duidelijk over het speciale thema van dit jaar: ‘Ontdek samen – juist nu – ons echte goud. In vrijheid’, maar zie je ook zes heel bijzondere pronkstukken voorbij komen. Ontdek de verhalen achter deze pronkstukken hieronder.

De Museumweek is van 20 t/m 26 april en is dit jaar geheel digitaal. Laat je inspireren via museumweek.nl

Dikke vette gouden vredesduif – Museum de Fundatie

De gouden duif die afgebeeld is zit op de gevel van Museum de Fundatie in Zwolle. De duif is echt een ‘dikke vette’ duif, het beeld is namelijk 3,5 x 2 meter en uit bladgoud omtrokken. Het kunstwerk is gemaakt door de kunstenares Marte Röling. In 2009 streek de duif voor het eerst neer op het dak van Museum de Fundatie. Tijdens de verbouwing van het museum is de duif even weggeweest maar sinds 2013 heeft zij een vaste plek boven de ingang. De duif staat volgens de kunstenaars symbool voor eenwording. Ook is de vredesduif een internationaal symbool voor de vrede en zo eert deze dikke vette gouden duif met ons 75 jaar culturele vrijheid!

Vredespijp – Amsterdam Pipe Museum

De meest iconische pijp die men kent is toch wel de vredespijp. Voor de indianen in Noord-Amerika waren vredespijpen van grote ceremoniële waarde. Het was een statussymbool voor het stamhoofd. De pijp werd veelal gebruikt bij het onderhalen over verdragen en oorlogen. Het Amsterdam Pipe Museum heeft vele vredespijpen in de collectie maar deze is extra bijzonder. De pijp is namelijk vervaardigt op een bijzondere manier. Uit een stuk rood steen afkomstig van een ‘heilige berg’ is deze pijpenkop geboord en geslepen. De patronen die te zien zijn op de pijp zijn er later ingesneden en vervolgens gevuld met lood.

Vorm, vrolijkheid, vrijheid – CODA

Het gouden pronkstuk van Museum CODA uit Apeldoorn is een hele bijzondere ketting. Deze ketting bestaat uit twee banaanvormen. Deze bananen zijn gemaakt van papier-maché en zijn hierna beplakt met poëzie plaatjes en zijn verbonden met een groen lint. De bananen ketting is gemaakt in 1986 door de kunstenares Marion Herbst. Zij was een beeldend kunstenaar en verkreeg internationale bekendheid door haar excentrieke sieraden. De periode waarin Herbst sieraden maakte werd gedomineerd door kunstenaars als Gijs Bakker en Emmy van Leersum. Zij stonden beide bekent door strakke, geometrische vormen. Herbst was hierin dus een onwijze vernieuwing met haar nieuwe beeldtaal, vrolijke kleuren en bijzonder materiaal.

Romare Bearden, Maquette for Quilting Time, 1985 – Kunsthal KAdE

Kunsthal KAdE gelegen in Amersfoort heeft een pronkstuk uit een de tentoonstelling ‘Tell Me Your Story’. Dit is een overzicht van 100 jaar storytelling in de Afrikaans-Amerikaanse cultuur. In deze tentoonstelling zijn 10 werken opgenomen van de kunstenaar Romare Bearden. Hij is vooral bekent door zijn collage werken, waar dit werk ook een mooi voorbeeld van is. Bearden liet zich inspireren door de Afrikaanse kunst en volkskunst en bestuurde veelal het dagelijks leven op het platteland. De kunstenaar vergeleek zichzelf van een maker van jazz- of bluesmuziek. In zijn werkwijze liet hij beelden in elkaar overlopen net zoals ook gebeurt bij muzieknoten.

Copier’s bokaal van de vrijheid (1945) – Nationaal Glasmuseum

Het glas op de afbeelding is te bewonderen in het Nationaal Glasmuseum gelegen in Leerdam. Hoewel het glas wat wegheeft van een 15e eeuws drinkglas is het gemaakt in 1945, het jaar waarin Nederland in de tweed wereldoorlog werd bevrijd. De bokaal ontworpen door Andries Dirk Copier is gemaakt ter ere van de bevrijding. Copier was destijds artistiek leider en hoofd ontwerpen van de glasfabriek in Leerdam. Op de buik van de bokaal staat de mythe van St. Joris en de draak afgebeeld. Dit is een symbolische verwijzing van het overkomen van het kwaad.

Bevrijdende beelden – Haags Historisch Museum

De vrijheid wordt letterlijk gevierd in het pronkstuk van het Haags Historisch Museum. De foto getiteld ‘bevrijdende beelden’ werd gemaakt op 8 mei 1945. In de middag komen de Canadezen de stad binnen; Den Haag is eindelijk weer vrij! Later op de dag volgt de officiële optocht van de geallieerden. De fotograaf en tevens Hagenaar Wim Berssenbrugge staat tijdens de optocht in de mensenmassa op het buitenhof. De foto op de afbeelding is een van de unieke foto’s die Wim Berssenbrugge maakte tijdens de euforie van de bevrijding.

Als je benieuwd bent naar andere pronkstukken, bekijk je ze hier en laat je je verwonderen door de bijzondere objecten uit musea door het hele land!

Meer nieuws

Dag 7; digitale Museumweek 2020 haalt record aantal bezoekers

Dag 7; digitale Museumweek 2020 haalt record aantal bezoekers

Dag 6; KUNSTENAARS MAKEN SPECIAAL VOOR DE NATIONALE MUSEUMWEEK NIEUWE WERKEN GEÏNSPIREERD DOOR MUSEA

Dag 6; KUNSTENAARS MAKEN SPECIAAL VOOR DE NATIONALE MUSEUMWEEK NIEUWE WERKEN GEÏNSPIREERD DOOR MUSEA

Dag 5; bezoekers kunnen nog twee dagen kiezen uit een aanbod van ruim 300 online extra’s

Dag 5; bezoekers kunnen nog twee dagen kiezen uit een aanbod van ruim 300 online extra’s