Vijfde Nationale Museumweek verbindt nieuwe bezoekers en musea in het hele land
22 januari 2019

Vijfde Nationale Museumweek verbindt nieuwe bezoekers en musea in het hele land

“Ieder kind, iedere jongere en iedere bewoner van ons land, heeft het recht om jaarlijks minstens één nieuw museum in de buurt te ontdekken!”

Amsterdam, 21 januari 2019 – De vijfde Nationale Museumweek vindt plaats van 8 t/m 14 april 2019. Gedurende deze week plaatsen ruim 400 Nederlandse musea hun ‘gouden’ schatten in de schijnwerpers. Waardoor niemand meer om ‘ons échte goud’ heen kan. Tijdens de Museumweek staat jaarlijks een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is, in de schijnwerpers. De Nationale Museumweek 2019 wordt geopend met een gouden uitvergroting van een astronautenpak uit Space Expo.

Overzicht Nationale Museumweek 2019: 8 t/m 14 april 

  • maandag 8 april: OPENING Nationale Museumweek 2019: Onthulling gouden astronautenpak, in de buurt van de Space Expo, Noordwijk
  • dinsdag 9 april: Opening gouden pop-up museum
  • woensdag 10 april: Opening gouden pop-up museum
  • donderdag 11 april: Opening gouden pop-up museum
  • vrijdag 12 april: MuseumkaartMatch-Avond in diverse musea
  • zaterdag 13 april: MuseumkaartMatch-Middag in diverse musea
  • zaterdag 13 april: Museumkids-activiteiten in ‘Kidsproof’ musea
  • zaterdag 13 april: ‘Golden Hour’ speciaal voor millennials, Museum Het Valkhof, Nijmegen
  • zondag 14 april: MuseumkaartMatch-Ochtend in diverse musea
  • zondag 14 april: Museumkids-activiteiten in ‘Kidsproof’ musea
  • zondag 14 april: ‘Golden Hour’ speciaal voor millennials,

Mirjam Moll, waarnemend directeur Museumvereniging, : “Met deze vijfde Nationale Museumweek willen we heel Nederland trots laten zijn op de museumschatten in de buurt! Museale voorwerpen die je verwonderen, verbazen of ontroeren. Ook dit jaar brengen we die letterlijk naar buiten, voor iedereen bereikbaar, voor iedereen zichtbaar. Bovendien nodigen musea ook nieuwe bezoekers uit die daar nog niet zo vaak komen. Waardoor de binding met museale collecties ook op de langere termijn toeneemt en musea van maatschappelijke waarde blijven.”

Museale binding begint steeds bij de jongste generatie. Daarom heeft ieder kind, iedere jongere, iedere bewoner van ons land het recht om jaarlijks minstens één nieuw museum in de buurt te ontdekken.

Informatie per programmaonderdeel

Voor hen die nooit in een museum komen: Gouden pronkstuk

Om mensen die zelden of nooit in musea komen toch te bereiken, tonen we ook deze editie een ‘Gouden Pronkstuk’. Op deze manier proberen we publiek en pers met een schitterende gouden replica in de publieke ruimte te confronteren en te verrassen met museale collecties bij hen in de buurt. Dit jaar is een astronautenpak uit Space Expo het Gouden Pronkstuk.

Voor scholieren in het voortgezet onderwijs: pop-up musea

Scholieren uit het voortgezet onderwijs die hun eigen tentoonstelling mogen samenstellen? Tijdens de Nationale Museumweek kan dat in pop-up musea door het hele land. Dit jaar zijn drie ‘gouden pop-up musea’ onderdeel van de hoofdprogrammering maar we verwachten in zo veel mogelijk provincies één pop-up museum te mogen openen. Zo brengen we #OnsEchteGoud ook voor deze doelgroep “dichterbij dan je denkt”!

Voor de trouwe fans: MuseumkaartMatch-activiteiten

Speciaal voor kaarthouders werd MuseumkaartMatch.nl in 2017 gelanceerd. Waar kaarthouders, op basis van museale voorkeur, hun ideale gezelschap voor een museumbezoek kunnen vinden. Sinds de introductie worden er maandelijks zo’n 2.000 oproepen geplaatst om samen een tentoonstelling of museum te bezoeken. Daarop komt een veelvoud aan enthousiaste reacties. Het toont de groeiende behoefte om samen musea te bezoeken. Daarom zijn er tijdens de Nationale Museumweek verschillende MuseumkaartMatch-activiteiten in het weekend.

Voor de jongste generatie: Museumkids

Een sterkere binding met museale collecties begint steeds bij de jongste generatie. Tijdens de Nationale Museumweek 2019 brengen de 70 Kidsproof musea een speciale Tikkit-Talk in samenwerking met één of meer Museuminspecteurs. Deze Museuminspecteurs (kinderen t/m 12 jaar) bepalen welke musea zij het meest geschikt vinden voor kinderen: die musea mogen zich een jaar lang Kidsproof noemen. Museuminspecteurs en Kidsproof musea vertellen samen een verhaal over hét pronkstuk van het betreffende museum.

Voor Millennials: Golden Hours in het weekend

In Nederland zijn er op dit moment ruim 4 miljoen millennials; zij zijn geboren tussen 1980 en 2000. Uit onderzoek weten we dat zij musea een warm hart toedragen maar dat zij voor een bezoek iets extra’s wensen. Daarom organiseren we dit jaar twee “Golden Hours”, op zaterdag in Museum Het Valkhof in Nijmegen en op zondag in het Amsterdam Museum, in Amsterdam. Met speciale inhoudelijke programma’s rond een optreden van bekende, aansprekende artiesten.

Om iedereen te interesseren: landelijke en regionale mediacampagne

Elke inwoner van ons land – ongeacht culturele en maatschappelijke achtergrond, beperking in welke vorm dan ook of gender – interesseren voor onze museale collecties is de ambitie van de Nationale Museumweek 2019. De basis onder alle activiteiten tijdens de Museumweek leggen we met een landelijke campagne via verschillende kanalen (radio, TV, outdoor, print, online). Daarom gaan we weer samenwerken met verschillende printmedia, ook regionaal en plaatselijk. En komt er een opvallende social media video. Zo proberen we dagelijks #OnsEchteGoud trending topic te maken door intensieve social media-activering samen met de deelnemende musea.

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.

Voor meer persinformatie: pers@museumweek.nl

Meer nieuws

Latifah en Re:Freshed Orchestra sluiten Nationale Museumweek 2019 spetterend af in het Amsterdam Museum!

Latifah en Re:Freshed Orchestra sluiten Nationale Museumweek 2019 spetterend af in het Amsterdam Museum!

Programma Golden Hour in het Amsterdam Museum

Programma Golden Hour in het Amsterdam Museum

Programma Golden Hour in Museum Het Valkhof

Programma Golden Hour in Museum Het Valkhof