Nationale Museumweek 2018: Een nieuw publiek verrassen en verbinden! 
20 maart 2018

Nationale Museumweek 2018: Een nieuw publiek verrassen en verbinden! 

9 t/m 15 april 2018
Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!

‘Nieuw publiek verbinden aan musea’ is het doel van de vierde Nationale Museumweek, die van 9 t/m 15 april in het gehele land wordt gehouden! Door het organiseren van specifieke activiteiten voor diverse doelgroepen, laten ruim 400 musea zien dat hun collecties voor élke Nederlander interessant en relevant zijn. Niemand uitgezonderd! Dat is ook terug te zien in de programmering van deze Nationale Museumweek met als thema: Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!

Want hoe creëren we aandacht en nieuwsgierigheid bij nieuwe groepen, met name bij mensen die niet of nauwelijks musea bezoeken? Op die vraag geeft de Museumvereniging samen met alle betrokken musea gedurende de nationale Museumweek 2018 een passend antwoord. Tijdens de Nationale Museumweek staat heel Nederland daarom weer in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Kortom: #OnsEchteGoud.   

Om iedereen te interesseren: landelijke en regionale mediacampagne 

Elke inwoner van ons land interesseren voor onze museale collecties, is de ambitie van de Museumweek, niemand uitgezonderd. Door een landelijke reclamecampagne – radio, TV, outdoor, print, online – creëren we brede aandacht voor de Nationale Museumweek. Daarom gaan we weer samenwerken met verschillende printmedia, ook regionaal en plaatselijk. Ook komt er een social media-campagne en gaan we proberen dagelijks trending topic te worden door intensieve social media-activering. Maar jullie journalistieke medewerking blijft toch het belangrijkste om iedereen te kunnen interesseren.  

Voor hen die nooit in een museum komen: Gouden pronkstukken  

Om mensen die zelden of nooit in musea komen toch te bereiken, tonen we ook deze editie enkele Gouden Pronkstukken. Op deze manier proberen we publiek en pers met indrukwekkende gouden replica’s in de publieke ruimte te confronteren en te verrassen met museale collecties bij hen in de buurt. De Museumkaarthouder mocht een nieuw gouden pronkstuk kiezen in Gelderland: het ADO-Speelgoed uit het CODA Museum (Apeldoorn), de Jachthoorn van John Frost Airborne Museum Hartenstein (Oosterbeek) of Slot Loevestein. Slot Loevestein werd met ruim 50% van de door Museumkaarthouders uitgebrachte stemmen, gekozen tot hét pronkstuk van alle 1,3 miljoen kaarthouders. Daarnaast zijn er de onthullingen van de gouden Ploeger in Helmond (Museum Helmond) en de gouden Halve Maen in Harlingen (Hannemahuis) (zie rechtenvrije foto’s). 

Voor scholieren in het voortgezet onderwijs: pop-up musea 

Om museale voorwerpen echt naar nieuwe groepen te brengen is er vorig jaar een succesvolle pilot gedraaid met drie pop-up musea in scholen (VO en MBO). Dit jaar concentreren we onze inzet op samenwerkingsverbanden tussen musea en scholen voor voortgezet onderwijs. Scholieren mogen hun eigen tentoonstelling samenstellen uit de collectie van een nabijgelegen museum en presenteren op hun school. Dit jaar zijn drie “gouden pop-up musea” uit de collecties van Naturalis, Limburgs Museum en Streekmuseum Volksterrenwacht onderdeel van de hoofd-programmering. Zo brengen we #OnsEchteGoud ook voor deze doelgroep “dichterbij dan je denkt”!   

Voor Millennials: Golden Hours in het weekend 

In Nederland zijn er op dit moment ruim 4 miljoen jongvolwassenen (millennials); zij zijn geboren tussen 1980 en 2000. Velen van hen bezoeken zelden of nooit een museum. Daarom organiseren we dit jaar twee “Golden Hours” op het einde van de middag, op zaterdag in een museum buiten de Randstad en op zondag in een museum in Amsterdam. Met speciale inhoudelijke programma’s in dat museum rond een optreden van Sevn Alias.  

Overzicht Nationale Museumweek 2018  

Datum Activiteit: Waar: 
Ma  9/4 Onthulling Gouden zandsculptuur “ontsnapping Hugo de Groot” (Slot Loevestein) Zaltbommel 
Di 10/4 Opening Gouden pop-up museum in Mytylschool De Thermiek i.s.m. Naturalis  Leiden 
Wo 11/4 Opening Gouden pop-up museum in Scholengemeenschap Liudger i.s.m. Streekmuseum Volkssterrenwacht  Burgum 
Wo 11/4 Onthulling Gouden replica van de Ploeger  Helmond 
Do 12/4 Opening gouden pop-up museum in College Den Hulster i.s.m. Limburgs Museum  Venlo 
Vrij 13/4 Onthulling Gouden Waterprojectie van de Halve Maen  Harlingen 
Vrij 13/4 MuseumkaartMatch-Avond in meer dan 40 musea met een Gouden tintje in Stadsmuseum Harderwijk Harderwijk 
Za 14/4 Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland Heel Nederland 
Za 14/4 “Golden Hour”: speciaal voor millennials in Museum TwentseWelle  Enschede 
Zo 15/4 Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland Heel Nederland 
Zo 15/4 “Golden Hour” speciaal voor millennials in Scheepvaartmuseum  Amsterdam 

 

Alleen met de publicitaire aandacht die jij ons kunt geven, wordt deze week een echt succes. Vandaar ons verzoek en ook ons aanbod om je daar behulpzaam bij te zijn. Aarzel niet te bellen om meer uitleg of meer specifieke informatie.  

Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!   

Voor persvragen en interviewverzoeken/bezoeken met/aan events/musea: 

Chris Janssen 06 12 02 77 68 

Meer nieuws

Nationale Museumweek: 8 t/m 14 april 2019

Nationale Museumweek: 8 t/m 14 april 2019

Sevn Alias sluit Nationale Museumweek 2018 groots af met speciale museale voorstelling in Het Scheepvaartmuseum!

Sevn Alias sluit Nationale Museumweek 2018 groots af met speciale museale voorstelling in Het Scheepvaartmuseum!

Fans rapper Sevn Alias verrast door collectie Museum TwentseWelle!

Fans rapper Sevn Alias verrast door collectie Museum TwentseWelle!