Kunstvereniging Diepenheim

‘Forgiveness’ van Jonathan van Doornum

Pronkstuk

‘Forgiveness’ van Jonathan van Doornum

Het werk ‘Forgiveness’ is een van de sculpturen die tijdens de solotentoonstelling van Jonathan van Doornum, Killing two birds with one stone te zien is. De sleutel voor het werk ligt al in de titel besloten – het idee van ‘vergeving’. Van Doornum vroeg zich af of vergeving als uiting van menselijk handelen wel een fysieke gedaante zou kunnen hebben. En zo ja – hoe zou dit er in het verleden uitgezien te hebben?

Het resultaat is een imaginair archeologische vondst vol subtiele tegenstrijdigheden. De proporties zijn net te log, de hoeken onprettig en het gehele beeld wordt omhoog gestuwd om zich vervolgens toch weer aan de zwaartekracht over te geven. ‘Forgiveness’ is een van de vele​ werken, waarmee Van Doornum een beroep doet op de empathie van de kijker door een combinatie van materiaal, de ruimtelijke geste van de sculpturen zelf en de abstracte beeldtaal. De beelden refereren aan bekende vormen, maar lijken tegelijkertijd een eigen leven te leiden – ze ontsnappen, zuchten en veranderen in een nieuwe gedaante.

Delen

Exposities

18 mrt 2017 - 5 jun 2017 Killing two birds with one stone

Killing two birds with one stone

Killing two birds with one in Kunstvereniging Diepenheim is de eerste solotentoonstelling van Jonathan van Doornum (1987). In zijn werk onderzoekt Van Doornum verschillende concepten van tijd; of het nu historische periodes zijn, het idee van ‘geschiedenis’, verbeeldingen van vooruitgangsgeloof of de vluchtigheid der dingen. Ieder tijdsconcept gaat gepaard met zijn eigen symboliek en dient als inspiratiebron voor Van Doornum’s werk. Hij combineert stijlelementen tot ruimtelijke collages, bewerkt industrieel materiaal als een klassieke beeldhouwer en transformeert dagelijkse objecten tot een nieuwe gedaante. Door dit proces verbeeldt Van Doornum niet alleen een idee van tijd, maar ook het gevoel ervan.
 

18 mrt 2017 - 5 jun 2017 Botanica

Botanica

De natuur is door de eeuwen heen in de beeldende kunst altijd een veelvoorkomend thema geweest. In tekeningen was het onderwerp flora zichtbaar in plantenvormen als decoratief patroon, in het weergeven van planten voor wetenschappelijke doeleinden in botanische tekeningen, of als symbool voor abstracte concepten. In Botanica laten acht kunstenaars hedendaagse dimensies en interpretaties van het plantenleven zien, formeel van micro- tot macroperspectief, en inhoudelijk van metafoor voor de cyclus van het leven tot studieobject voor de ontrafeling van de fotosynthese.

Deze tentoonstelling is te zien in Drawing Centre Diepenheim.

Museuminformatie

Kunstvereniging Diepenheim

Kunstvereniging Diepenheim

Kunstvereniging Diepenheim is een presentatieplatform, werkplaats en laboratorium voor hedendaagse kunst midden in de Twentse natuur. Elk seizoen zijn afwisselend solo- en groepstentoonstellingen te zien met ruimtelijke kunst in de Kunstvereniging en tekeningen in Drawing Centre Diepenheim. De kunst blijft echter niet binnen de muren. In de loop der jaren is een bijzondere collectie buitenprojecten gerealiseerd met onder andere het Gazebo, de tuinen van herman de vries en een tuin ín een oude eik. De combinatie van experiment, beeldende kunst en natuur maakt Diepenheim uniek.
 

Openingstijden

1 apr t/m 31 okt
wo t/m zo, 11-17 u

1 nov t/m 31 mrt
wo t/m zo, 12-16 u

De tuinen van Diepenheim zijn altijd open

Entree - Toegangsprijzen

€ 4,50


Museumkaart geldig

Activiteit

Kunstenaarsgesprek

Kunstenaarsgesprek

Zo 9 april, 15 uur:  Kunstenaar Jonathan van Doornum (1987) geeft een toelichting  op zijn eerste solotentoonstelling Killing two birds with one stone.
Curator Alexandra Landré leidt het gesprek. In zijn werk onderzoekt Van Doornum verschillende concepten van tijd: historische periodes het idee van geschiedenis, verbeeldingen van vooruitgangsgeloof of de vluchtigheid der dingen. Ieder tijdsconcept gaat gepaard met zijn eigen symboliek en dient als inspiratiebron voor Van Doornum. Killing two birds with one stone toont een breed spectrum aan ruimtelijke werken – van een serie kleinere, autonome objecten tot grootschalige sculpturen die reageren op de expositieruimte zelf.