Dag 7; digitale Museumweek 2020 haalt record aantal bezoekers
26 april 2020

Dag 7; digitale Museumweek 2020 haalt record aantal bezoekers

‘Meer dan honderdtwintigduizend bezoeken in musea en meer dan tienduizend wandelingen langs het online Gouden Pronkstuk!’

Amsterdam 26 april 2020 – ‘Meer dan honderdtwintigduizend bezoeken in de online musea, meer dan tienduizend wandelingen langs het online Gouden Pronkstuk op de Dam en ruim zeshonderd persoonlijke odes aan de culturele vrijheid! Wij zijn heel gelukkig met het grote aantal bezoekers aan deze digitale Nationale Museumweek’, aldus Mirjam Moll, directeur van de Museumvereniging. ‘In een gigavaart zijn er door de musea meer dan 300 online extra’s gerealiseerd. Van workshops, online tours tot 3D-belevingen’, zegt Moll, ‘de creatieve sector heeft laten zien waar ze goed in is: op een moment dat door alle verschrikkelijke zaken veel tot stilstand komt, bewijzen musea hun kracht door direct met een creatieve oplossing te komen. Daardoor hebben we in deze week niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk kleur in het leven van mensen kunnen brengen’ De Museumvereniging is de organisator van de Museumweek. Meer dan 400 musea zijn verbonden aan de Museumvereniging en samen hebben zij dit jaar besloten tóch de Museumweek door te laten gaan. Door de beperkende coronamaatregelen zijn in een recordtempo alle plannen veranderd en is de Museumweek omgezet in een 100% digitale editie met dit indrukwekkende resultaat. 

Muzikale afsluiting Museumweek 2020

Stef Classens, runner up bij ‘The Voice of Holland’ 2020 en eerdere winnaar van ‘De beste singer-songwriter van Nederland’, sloot de Museumweek muzikaal af. Op verzoek van de Museumvereniging ging hij naar het Limburgs Museum voor inspiratie en maakte hij op basis van die tentoonstelling een geheel nieuw nummer. Dat deden al meer artiesten deze week. Van spoken word artiest Babs Gons, tot hedendaags kunstenares Mignon Nusteling en de internationaal populaire kunstenaar Paco Raphael. Stef Classens, die in de laatste uitzending te gast was, besprak persoonlijke zaken: ‘Ik heb geworsteld met een depressie en heb geleerd om naar kleine lichtpuntjes te kijken. Dat rijmt met de tentoonstelling die ik heb bekeken’. Aan het eind van de uitzending sloot hij deze digitale zesde editie van de Nationale Museumweek af met zijn nieuwe nummer.

De Nationale Museumweek werd dit jaar georganiseerd in nauwe samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei en had als thema “Ontdek samen, juist nu, ons echte goud – in vrijheid”. Speciaal vanwege dit bijzondere vrijheidsjaar was er gekozen om stil te staan bij 75 jaar culturele vrijheid. Een eerbetoon aan die culturele vrijheid werd gegeven via het online Gouden Pronkstuk. Dit Gouden Pronkstuk staat op een virtueel nagebouwde Dam rondom het Nationaal Monument. In het Gouden Pronkstuk waren meer dan 400 pronkstukken van alle musea verwerkt. Tevens werden mensen thuis opgeroepen om een foto met hun persoonlijke kunstwerk op te sturen. Zo’n 600 verschillende mensen waren in het Gouden Pronkstuk te zien. Daarnaast konden mensen rondom en langs het Gouden Pronkstuk lopen. Meer dan tienduizend virtuele wandelingen werden er langs het Gouden Pronkstuk afgelegd.

Ook konden mensen tijdens deze Nationale Museumweek gebruik maken van meer dan 300 online extra’s, die de musea aanboden. Uniek en bijzonder is dat in zo’n korte periode meer dan honderdtwintigduizend bezoeken werden gebracht aan die onlinemusea. Elke dag werd er een live #OnsEchteGoudTV-uitzending gemaakt. Zo’n 30 gasten schoven in de uitzendingen aan. Van directeuren van musea tot curators, van kunstenaars tot onderzoekers en artiesten. Fragmenten van de uitzendingen werden losgeknipt en online verspreid. Hierdoor hebben vele honderdduizenden mensen thuis kunnen genieten van de gesprekken over kunst, cultuur en erfgoed.

Dag 7 – wat viel er te beleven?

Museumweek was weer live: zevende uitzending #OnsEchteGoudTV

Onderzoeker bij Naturalis, Auke-Florian Hiemstra, kwam vertellen over de nieuwe online tentoonstelling die het museum deze week opende. “We hebben het zo geregeld dat je een beetje zoals bij google streeview door het museum kunt lopen. Alle zalen zijn compleet gescand en we brengen ze in stapjes naar buiten. Allemaal echt vers van de pers. Eerst het atrium en de dinozaal. En komende week komt de zaal ‘Leven’ online. Daar zie je honderden dieren.” vertelde hij. Ook hebben ze in de tentoonstelling een bijzondere opgezette Afrikaanse olifant, gaf Auke-Florian aan: “Je staat oog in oog met die olifant. Je wordt verliefd als je hem ziet. Je wilt hem verzorgen! Je gaat van hem houden! Ik hoop daardoor dat mensen voorzichtiger met het dier om zullen gaan. Het is het grootste landdier ter wereld.”

Vervolgens schoof Ad Geerdink, de directeur van het Westfries Museum, aan. Hij kwam vertellen over knipkunst.  “In ons museum komt de Gouden Eeuw aan bod. Dat verhaal kunnen we nu, vanwege corona, niet meer vertellen. Daarom hebben we onder andere 360 graden rondleidingen gemaakt. Nu kunnen we alsnog mensen ontvangen, digitaal!” aldus Geerdink over de collectie van het museum. Vroeger werden de papierenkunstwerken voor hogere bedragen dan de nieuwe Rembrandts verkocht: “Een van de allergrootste knipkunstenaars ooit: Joanna Koerten. Zij kon dingen met een schaar en een mes… wonderlijk! Het is alsof je naar een erts kijkt. Heel fijngesneden, alsof er diepte in zit, driedimensionaal. Haar werk was in die tijd duurder dan een schilderij van Rembrandt. Rembrandt koste 1600 gulden, werk van haar 4000 gulden.”

Luuk Heezen, presentator van de YouTube serie Museumkaart Ontdekt, was ook aanwezig. “In de uitzendingen nemen we je mee naar pronkstukken van musea en behandelen we bepaalde thema’s” vertelde hij over de serie. Hij raadde ook specifieke kunst aan voor online: “er bestaat ook digitale kunst, die écht alleen bedoeld is voor online. Die kun je nu dus virtueel opzoeken en volop van genieten!”

Als laatste gast van #OnsEchteGoudTV kwam Stef Classens langs. Mét gitaar. Stef Classens was runner up bij ‘The Voice of Holland’ 2020 en eerdere winnaar van ‘De beste singer-songwriter van Nederland’. Het verzoek aan hem was om de Nationale Museumweek muzikaal af te sluiten. Voor inspiratie ging hij naar het Limburgs Museum.“Ik vond het heel bijzonder om daar te zijn. Als artiest ga je anders kijken. Ik probeerde op de grote lijnen te letten en de gehele expositie in me op te nemen” vertelde hij over dit bezoek. Vervolgens vertelde hij over het nummer: “Ik hoorde dat kunstenaars zich in die tijd aan bepaalde richtlijnen moesten houden. Daar kunnen we ons nu niks meer bij voorstellen. Dit nummer is een schreeuw voor die kunstenaars en juist ook wel voor de hedendaagse kunstenaars die momenteel thuiszitten. Daarom: open je ogen, kijk, en waardeer wat er gemaakt wordt!”. Het nummer is terug te luisteren via museumweek.nl

Parels uit het online aanbod waren deze keer onder andere van het circuit van Zandvoort, waar een speciale 3D-tentoonstelling over Formule 1 is te bekijken in het Zandvoorts Museum. Tevens werd er naar ‘KIJK; Oude kunst, nieuwe verhalen’, gekeken: een YouTube serie van het Mauritshuis in Den Haag. Ook was er een bijzondere bijdrage van het Zuiderzeemuseum: Streetview Bingo! Mensen met de juiste antwoorden maken kans op vrijkaarten.

Online Gouden Pronkstuk

Sinds maandag kan iedereen in Nederland het online Gouden Pronkstuk bezoeken op de virtuele Dam. Hier zijn ruim 400 pronkstukken van musea te bekijken én honderden persoonlijk ingestuurde kunstwerken van deelnemers. Iedereen kan meedoen met het eerbetoon aan 75 jaar culturele vrijheid door via museumweek.nl zijn of haar eigen foto in te sturen. Ruim 600 Nederlanders hebben hun eigen kunstwerk opgestuurd als eerbetoon aan 75 jaar culturele vrijheid. Het online Gouden Pronkstuk is nog te bezoeken. Komende week zullen er uit de ruim 600 inzendingen 75 prijswinnaars gekozen worden.

Kijk en beleef terug:

Hoewel de Nationale Museumweek voorbij is, valt er nog genoeg te beleven, ontdekken en terug te kijken:

Ga voor alle laatste ontwikkelingen, activiteiten en nieuws naar www.museumweek.nl

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de museale collecties van Nederland.

De Nationale Museumweek wordt dit jaar voor de zesde keer georganiseerd en is vanwege de coronacrisis volledig digitaal. Dit jaar wordt de week georganiseerd samen met het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Het thema is “Ontdek samen, juist nu, ons echte goud – in vrijheid”.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2019 hebben zo’n 1,4 miljoen kaarthouders ruim 9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea meer dan 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het steeds veranderende verhaal van onze samenleving.

Meer nieuws

Dag 6; KUNSTENAARS MAKEN SPECIAAL VOOR DE NATIONALE MUSEUMWEEK NIEUWE WERKEN GEÏNSPIREERD DOOR MUSEA

Dag 6; KUNSTENAARS MAKEN SPECIAAL VOOR DE NATIONALE MUSEUMWEEK NIEUWE WERKEN GEÏNSPIREERD DOOR MUSEA

Dag 5; bezoekers kunnen nog twee dagen kiezen uit een aanbod van ruim 300 online extra’s

Dag 5; bezoekers kunnen nog twee dagen kiezen uit een aanbod van ruim 300 online extra’s

Dag 4; al honderduizend bezoekers in digitale musea

Dag 4; al honderduizend bezoekers in digitale musea