Dag 5; bezoekers kunnen nog twee dagen kiezen uit een aanbod van ruim 300 online extra’s
24 april 2020

Dag 5; bezoekers kunnen nog twee dagen kiezen uit een aanbod van ruim 300 online extra’s

Amsterdam 24 april 2020 – De Nationale Museumweek 2020 staat aan de vooravond van het afsluitende weekend. De week, die vanwege de noodmaatregelen van het kabinet dit jaar volledig digitaal wordt uitgevoerd, is maandag begonnen. Binnen een dag bleken tienduizenden mensen online de musea te bezoeken en inmiddels staat de teller op ruim honderdduizend bezoekers. Bezoekers kunnen tijdens de digitale Museumweek kiezen uit een aanbod van ruim 300 online extra’s. En dat aanbod is divers: van een museumtour, tot een cursus online schilderen en beelden boetseren en van het leren koken van historische gerechten tot het beluisteren van bijzondere podcasts over museale collecties. In een recordtempo zijn musea aangesloten bij de Museumvereniging, de organisator van de Museumweek, omgeschakeld naar de nieuwe situatie en hebben zij een indrukwekkende hoeveelheid cultureel kapitaal digitaal aantrekkelijk en makkelijk toegankelijk gemaakt.  

De Nationale Museumweek staat dit jaar stil bij 75 jaar culturele vrijheid en wordt daarom georganiseerd in samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Vanwege de nieuwe actualiteit is het eerbetoon aan die culturele vrijheid volledig digitaal opgezet. Mensen kunnen nu via museumweek.nl de Dam in Amsterdam bezoeken en daar het online Gouden Pronkstuk bekijken. Het online Gouden Pronkstuk is een interactief eerbetoon bestaand uit meer dan 400 pronkstukken van musea en de persoonlijke foto’s die mensen thuis opsturen. Aan de oproep van de Museumvereniging om mee te doen is breed gehoor gegeven.

Een derde onderdeel van deze digitale editie is #OnsEchteGoudTV. Elke dag presenteert Sahil Amar Aïssa, onder andere bekend van Yung DWDD, een liveshow die om 16:00 uur via museumweek.nl wordt uitgezonden. Komend weekend schuift in dit programma onder andere Lucas De Man aan, die deze week op de televisie te zien is met de serie ‘Man en Kunst’ bij AVROTROS. Hij maakte speciaal tijdens de Nationale Museumweek een serie voor NPO2 waarbij hij het verhaal vertelt achter een aantal iconische kunstwerken. Ook aanwezig in de studio dit weekend: Stef Classens. Hij werd dit jaar tweede bij ‘The Voice of Holland’ en was eerder winnaar van ‘De beste singer-songwriter van Nederland’. Hij zal zondag live optreden. Daarnaast schuiven onder andere de directeuren van TextielMuseum Tilburg, Museum Beelden aan Zee en Westfries Museum aan.

Dag 5 – wat viel er te beleven?

Museumweek was weer live: vijfde uitzending #OnsEchteGoudTV

Marian van Dijk, directeur bij Museum Speelklok, was de eerste gast die aanschoof bij Sahil. Ze vertelde hoe haar museum elke zondag, ondanks de sluiting, toch het museum bij de mensen thuisbrengt: ”we maken vrolijke vlogs zodat mensen informatie krijgen over ons museum en ze ook nog eens kunnen genieten van de muziek. Dat is dus zo leuk aan orgels, als mensen chagrijnig binnenkomen, gaan ze altijd weer vrolijk weg”. Haar museum staat vol met bijzondere en interessante instrumenten, het idee was om deze zomer veel orgelmuziek naar de straten te brengen. Dit omdat er dit jaar 75 jaar vrijheid wordt gevierd en tijdens de Tweede Wereldoorlog straatmuziek verboden was. Maar dit idee is momenteel ingewikkeld geworden. “Met die vlogs kunnen we alsnog een deel van dat verhaal vertellen. Want die verhalen vertellen, dat is belangrijk” sluit Marian van Dijk af nadat er geluisterd werd naar een orgel dat beschadigd de Tweede Wereldoorlog uitkwam.

De tweede gast was Marie-José Sondeijker, directeur van West Den Haag. “We laten niet alleen maar dingen zien die mooi zijn, maar proberen ook het debat over kunst breder te trekken. Mensen aan het denken te zetten” legt Marie-José Sondeijker uit. Ook, vertelde ze uitgebreid over het bijzondere pand waarin West Den Haag zit. “We zitten in de voormalig Amerikaanse Ambassade. Veel mensen vinden het geweldig dit gebouw nu eindelijk van binnen te kunnen zien. Een groot deel van de inrichting hebben we nu hetzelfde gelaten” zei de directeur over de architectonische opvallendheden.

Ook aanwezig in de studio was Marijke Phoa. Zij is cultuurambassadeur en kwam over haar ambassadeurschap vertellen. “Cultuurambassadeurs zijn mensen die zich inzetten om te zorgen dat meer mensen naar het museum gaan. Dat doen we bijvoorbeeld door mensen ‘ready to receive’ te maken. Dit doen we onder andere door mensen online echt voor te bereiden op wat ze gaan zien, zodat ze tijdens het bezoek het kunstwerk beter tot zich nemen.”

De laatste gast aan tafel was Paco Raphael, inmiddels een internationaal en populair kunstenaar. Op verzoek van #OnsEchteGoudTV ging hij naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Hij was onder de indruk van wat hij daar zag: “heel anders dan hoe ik werk. Ik werk met veel kleuren, vrolijkheid, energie. Er moet echt wat gebeuren. De werken in het museum zijn prachtig, maar ook donkerder. Uiteindelijk heb ik een van de werken gefotografeerd”. En het inspireerde hem om een nieuw kunstwerk te maken. Dit nieuwe kunstwerk onthulde hij live en exclusief in de uitzending. “De schepen komen erin terug, de zee, een deel van de kleuren, maar natuurlijk ook Amsterdam, mijn eigen thuishaven. Het was een flinke klus om de kleuren feller en vrolijker te maken, maar het is gelukt. In het kunstwerk zelf zitten allerlei verrassingen verstopt. Meer dan 70 foto’s zijn erin verwerkt en waar ik meestal drie weken voor nodig heb, heb ik nu in vier dagen gedaan” vertelde hij over het kunstwerk. Wat er nu met het kunstwerk gaat gebeuren? Paco Raphael: “Er is contact met het Scheepvaartmuseum” sloot hij lachend en knipogend af.

Online Gouden Pronkstuk

Sinds maandag kan iedereen in Nederland het online Gouden Pronkstuk bezoeken op de virtuele Dam. Hier zijn ruim 400 pronkstukken van musea te bekijken én honderden persoonlijk ingestuurde kunstwerken van deelnemers. Iedereen kan meedoen met het eerbetoon aan 75 jaar culturele vrijheid door via museumweek.nl zijn of haar eigen foto in te sturen. Al ruim 500 Nederlanders hebben hun eigen kunstwerk opgestuurd als eerbetoon aan 75 jaar culturele vrijheid.

Inhoud zaterdag, zesde uitzending:

Wat kun je morgen tijdens #OnsEchteGoudTV verwachten?

  • Drie deelnemers die hun persoonlijke kunstwerk hebben ingezonden voor het online Gouden Pronkstuk komen aan bod: Jolien van der Zande, Eef Baakman en Florens Booij geven tekst en persoonlijke uitleg.
  • Oudheidkamer Texel, het Literatuurmuseum en het Waterliniemuseum presenteren hun ingezonden pronkstukken.
  • We belichten weer bijzondere en unieke online extra’s van musea. Onder andere van Museum van de Vrouw. Zij zetten elke vrijdag een creatieve opdracht online. Ook bespreken we de challenge die NEMO Science Museum heeft bedacht. En Museum Voerman heeft een virtuele tour opgezet.

 

Kijk morgen om 16.00 uur naar #OnsEchteGoudTV op www.museumweek.nl

Ga voor alle laatste ontwikkelingen, activiteiten en nieuws naar www.museumweek.nl 

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de museale collecties van Nederland.

De Nationale Museumweek wordt dit jaar voor de zesde keer georganiseerd en is vanwege de coronacrisis volledig digitaal. Dit jaar wordt de week georganiseerd samen met het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Het thema is “Ontdek samen, juist nu, ons echte goud – in vrijheid”.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2019 hebben zo’n 1,4 miljoen kaarthouders ruim 9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea meer dan 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het steeds veranderende verhaal van onze samenleving.

Meer nieuws

Dag 7; digitale Museumweek 2020 haalt record aantal bezoekers

Dag 7; digitale Museumweek 2020 haalt record aantal bezoekers

Dag 6; KUNSTENAARS MAKEN SPECIAAL VOOR DE NATIONALE MUSEUMWEEK NIEUWE WERKEN GEÏNSPIREERD DOOR MUSEA

Dag 6; KUNSTENAARS MAKEN SPECIAAL VOOR DE NATIONALE MUSEUMWEEK NIEUWE WERKEN GEÏNSPIREERD DOOR MUSEA

Dag 4; al honderduizend bezoekers in digitale musea

Dag 4; al honderduizend bezoekers in digitale musea